Zero Emissie GWW Transport: de eerste kilometers.
Begin dit jaar is de eerste 100% elektrische truck namens de Bruyn Transport voor Ballast Nedam de weg opgegaan. Chauffeur bij de Bruyn, Arek was de gelukkige die de Zero Emissie Gouden Koets als eerste mocht bestijgen. In dit artikel vertelt hij over zijn ervaring.
‘De truck rijdt geweldig! Beter dan verwacht’
Arek: ‘Via mijn oude baan als buschauffeur was ik al bekend met elektrisch rijden: gelijkmatig en rustig optrekken, lekker stil. In plaats van een kieptrailer rijdt ik nu met een elektrische betonmixer. Dat was in het begin wel even wennen maar de truck zelf rijdt vanaf begin af aan geweldig. Stiller dan ik had verwacht en met een goede actieradius. Op het werk waar ik nu zit bij de Amaliahaven op de Maasvlakte, kan de trekker drie dagen mee op één accu. Bij langere afstanden ga ik drie kwartier aan de stekker. Dan kan ik er een normale dag mee volmaken.’
Genieten van de sterke motor en stilte in de wagen
Het succes van elektrisch reden is mede te danken aan chauffeurs zoals Arek. Als geen ander begrijpt hij wat er nodig is om zero emissie tot een succes te maken. Arek vertelt: ‘Veel diesel chauffeurs hebben geprobeerd zuiniger te rijden. Maar bij elektrisch rijden moet daar de nadruk op liggen. Anders zijn de gevolgen groot. Twee uur per dag laden, met aanrijtijd naar de laadpaal, dat kan niet! Dus het is niet alleen genieten van de sterkte van de motor en stilte in de wagen. Het is anders werken. En daar krijg je heel veel voor terug. Het rijdt veel vlotter en stiller. ‘Ook de overdracht naar de versnellingsbak gaat soepeler, bijna zonder dat je er iets van merkt.’
Oplaadplekken voor vrachtwagens nu nog beperkt.
‘Het meest efficiënt is deze wagen op korte afstanden. Dan rol je meer uit dan op de snelweg. Tijdens het uitrollen laadt de wagen zichzelf ook op. Er zijn op dit moment nog maar weinig oplaadplekken voor vrachtwagens. Bij lange afstanden moet je dan misschien omrijden om te laden. Als er straks meer laadstations zijn wordt dat probleem steeds kleiner. Maar nu is het iets om rekening mee te houden’, aldus Arek.
Anti-elektrisch
Arek sluit af met een mooi inzicht over elektrisch rijden en de vooroordelen die daar over heersen in de branche:
‘Veel chauffeurs zijn sceptisch. Misschien door de fabeltjes die je leest op internet of om de actieradius. Deze chauffeurs zou ik willen uitnodigen: probeer het zelf eens, Zero Emissie Rijden. Ook al is het maar voor een dag. Baseer daarop je eigen mening. Zo heb ik al veel chauffeurs zien genezen van het anti-elektrisch rijden’,
De toekomst is nu
Wij zijn ontzettend blij met chauffeurs zoals Arek die onze visie op elektrificeren delen en dit met enthousiasme uitdragen. Wij wensen hem nog vele mooie, veilige en stille kilometers toe!
Dit artikel toont de impact van onze missie om Zero Emissie tot een succes te maken en laat zien hoe dit ons allemaal beïnvloedt. De transitie van Diesel naar elektrisch is niet alleen ontzettend gaaf, het brengt ook aanzienlijke veranderingen met zich mee. Anders rijden vraagt om anders denken en anders doen. Dit vereist de bereidheid van iedereen om op een vernieuwende manier samen te werken. Dit verwachten we niet alleen van onze chauffeurs maar ook van onze klanten. Diesel is niet hetzelfde als elektrisch en we moeten het dus ook op een andere manier benaderen. We blijven vernieuwen en zoeken naar oplossingen: Samen hét verschil maken in duurzaam transport.