‘Als er nu behoefte is aan transport, dan staat De Bruyn bovenaan het lijstje om te bellen.’ In gesprek met AquaMinerals

E
GWW Transport | Projecten | Zero emissie GWW transport
E
duurzaam transport | GWW | zero emsisie GWW transport

AquaMinerals & De Bruyn Transport

‘Als er nu behoefte is aan transport, dan staat De Bruyn bovenaan het lijstje om te bellen.’

Het in Nieuwegein gevestigde AquaMinerals en De Bruyn Transport vinden elkaar al jaren als partners voor duurzaam transport. In januari 2022 zijn de contracten voor opnieuw een vierjarige samenwerking ondertekend. In opdracht van AquaMinerals zorgt De Bruyn voor het duurzame transport van reststroomproducten die vrijkomen bij de productie van drinkwater. AquaMinerals was dan ook direct enthousiast toen De Bruyn haar eerste EV-trucks introduceerde. Inmiddels rijdt Jeroen Berkhouwer, chauffeur bij De Bruyn, met zijn gloednieuwe EV truck fulltime voor AquaMinerals. We spreken hem en planner bij AquaMinerals Kenneth, over de samenwerking met De Bruyn Transport.

Planner Kenneth heeft bij AquaMinerals één doel: de stromen die door de waterzuiveraars worden aangeboden, zo duurzaam mogelijk vermarkten: ‘In mijn rol betekent dat de kortst mogelijke routes proberen te vinden. Daarin is De Bruyn flexibel, snel met reageren en proactief in meedenken. Dat is fijn. AquaMinerals is ontstaan vanuit een duurzaam gedachtegoed. We creëren waarde uit reststoffen die eerder als afval werden gezien. Daarin merk je dat De Bruyn en AquaMinerals een bepaalde visie op duurzaamheid delen. Dat werkt fijn samen. Zo heeft De Bruyn ingezet op elektrisch rijden zonder in te leveren op een groot en duurzaam wagenpark. Dat ervaren wij als heel positief. Als er nu een behoefte is aan transport, dan staat De Bruyn boven aan het lijstje om te bellen.’

Elektrisch transport soms ingewikkeld

Ook chauffeur Jeroen Berkhouwers is positief over zijn werk en de gloednieuwe e-truck die hij namens de Bruyn voor AquaMinerals mag rijden: ‘Ik werk nu twee jaar voor De Bruyn en ben voor KWS op de EV truck begonnen. Dat was wel even anders toen. Op de Maasvlakte is geen laadmogelijkheid in de buurt. Om te laden moest je terug naar de ROS, dan waren de uitvoerders niet blij en was er weinig begrip. Dat was soms ingewikkeld.

Inmiddels rijdt Jeroen vast voor AquaMinerals en dat ervaart hij als grandioos. Jeroen: ‘Het is lekker zelfstandig werken. Ik laad de auto zelf met een kraantje. Dan ga ik rijden en lossen. Dan doe ik zo’n twee of drie keer per dag, vaak op één accu. Die structuur vind ik heerlijk. Weten waar je aan toe bent en wat je moet doen. Dat vind ik lekker werken. Het werk is ook met mijn leeftijd heel goed te doen. Ik moet goed sturen en goed kunnen kippen. Dat is heel relaxt. Zelfs zo relaxt dat ik op een gegeven moment wat zwaarder werd. Nu eet ik wat minder en ben ik gelukkig weer aan het afvallen. Het is geen klimmen en klauteren meer maar op mijn leeftijd is daar niks mis mee.’

‘Gewoon doen’

We vragen Jeroen wat hij tegen collega’s zou zeggen die twijfelen of EV transport iets voor hen is:

‘Gewoon doen. Toen ik het net deed dacht ik ook, waar ben ik aan begonnen. Maar toen ik eenmaal gewend was, vond ik het gewoon grandioos. Je moet een beetje rekenen, op je accu niveau letten, dat is leuk om te doen. Het heerlijke aan EV transport vind ik, dat het zo lekker stil is in de auto. Het stuurt veel soepeler, het is enorm sterk en het rijdt perfect.’

MEER DE BRUYN

Nog niet uitgelezen? Hieronder vind je nog meer recente projecten van de Bruyn Transport: