Artikel GWW-bouw.nl || tekst: Roel van Gils || 12-09-2023
De bouw- en infrasector is voornamelijk een mannenwereld. Maar wie goed zoekt, komt wel degelijk ook vrouwen tegen. Op deze pagina bieden we ze een podium. Om te lezen wat ze beweegt, hoe ze hun werk doen en vooral hoe het is om als vrouw in een overwegend mannenwereld werkzaam te zijn. In deze editie geven we het woord aan Tirza de Bruyn, samen met broer Joeri sinds 2011 directeur en eigenaar van De Bruyn Transport.
Al op 23-jarige leeftijd maakte Tirza haar ‘debuut’ in het transportbedrijf van haar vader. “Ik was destijds al gewend aan het werken in een mannenwereld, want had daarvoor een baan bij een installatiebedrijf waar ik diverse rollen heb vervuld. Op een gegeven moment was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Ik wilde meer. Ik merkte al snel dat ik energie kreeg van het doorontwikkelen en verbeteren van bedrijfsprocessen. Zo ben ik in 2002 in het transportbedrijf van mijn vader terechtgekomen.”
Mijn vader komt uit een mannengezin, een hele ondernemende familie, vervolgt Tirza. “De rolverdeling was behoorlijk traditioneel en ik merkte dat ik me echt moest bewijzen als jonge vrouw. Ook moest ik loskomen van die traditionele gedachten in mijzelf. Dat was in het begin niet eenvoudig, maar het heeft me gevormd tot de persoon die ik nu ben. Vooral de periode rond 2012 waarin mijn broer en ik het bedrijf overnamen van mijn vader was een hectische periode. We zaten echt in een stroomversnelling en hebben vervolgens in anderhalf jaar tijd ook nog eens drie andere bedrijfsovernames gedaan. Dat doet wat met je als persoon. Ik heb van deze periode ontzettend veel geleerd, maar ben mezelf ook onwijs hard tegengekomen. In de periode daarna ben ik veel persoonlijke ontwikkelingstrajecten gaan volgen en dat heeft uiteindelijk zelfs geleid tot een ommekeer van ons bedrijf.”
Tirza houdt zich nu vooral bezig met het positioneren van De Bruyn Transport, de sociale cohesie, identiteit en sfeer binnen het bedrijf. “De manier waarop we met elkaar verbonden zijn, de samenhang tussen collega’s, dat is van grote impact op de veerkracht en aantrekkingskracht van je bedrijf”, vindt ze. “Dat maakt het bovendien ook heel boeiend voor mij als vrouw om in zo’n mannenbedrijf te werken. Mijn doel is om te streven naar succes, waarbij collega’s voldoening halen uit hun werk, bereid zijn stappen te nemen in hun groeiproces en voortdurend streven naar optimalisatie in lijn met de visie van ons bedrijf. Dit is alleen mogelijk als je samenwerkt met een goed team dat elkaar ondersteunt, en dat is wat we nu zeker hebben bereikt. En dan is ontwikkelen en groeien met elkaar leuk.”
De transportwereld is absoluut een mannenwereld. “Van de 120 collega’s is slechts een handjevol vrouw. Natuurlijk proberen we om vrouwen te enthousiasmeren voor een baan in de transportsector, maar dat is nog best lastig. Al hebben we nu wel weer twee dames met veel plezier op de vrachtauto rijden. Ze krijgen bij ons alle ruimte voor ontwikkeling, net als de mannen trouwens. Ik heb heel bewust mijn persoonlijke ontwikkelingstraject en de ‘vrouwelijke touch’ geïntegreerd in onze bedrijfsvoering. Dat betekent aandacht voor het wel en wee van collega’s, ruimte voor ontwikkeling, op een gezonde manier met elkaar omgaan, maar ook bewustwording creëren voor actuele thema’s, zoals duurzaamheid, veiligheid en gezondheid. Wij kunnen wel investeren in elektrische voertuigen en duurzame middelen, maar het gaat pas werken als onze mensen bewust bezig zijn met hun (rij)gedrag en daar ook de toegevoegde waarde van inzien. Niet focussen op waar het fout gaat, maar vanuit een positieve manier benaderen: hoe kunnen we het met elkaar nóg beter doen. Het is leuk om daar continu mee bezig te zijn. En we merken bovendien dat het ook nieuwe mensen aantrekt.”
Tirza’s verhaal is een inspirerend voorbeeld van hoe individuele groei en doorzettingsvermogen een verschil kunnen maken, zelfs in de meest traditionele en uitdagende zakelijke omgevingen. Het toont aan dat diversiteit en leiderschap hand in hand gaan om bedrijven te transformeren en te innoveren in de grond-, weg- en waterbouw.